Nasielski Ośrodek Kultury zaprasza na cykl spotkań w ramach cyklu Wielkie Widowiska w Małym Kinie.
Repertuar:
Hamlet, 29 października br. godz. 18.30
Nominowany do Oscara Benedict Cumberbatch (serial BBC „Sherlock”, „Gra tajemnic”, „Frankenstein” transmitowany do kin w cyklu NT Live) wciela się w tytułową rolę w wielkiej tragedii Szekspira. Wyreżyserowany przez Lyndsey Turner i wyprodukowany przez Friedman Productions Sonia spektakl był transmitowany z Barbican Theatre do kin w całej Europie i poza nią 15 października 2015 roku i bił wszelkie rekordy popularności wśród tego typu transmisji.
https://www.youtube.com/watch?v=t_0B7L6ODlk
Korsarz, 19 listopada br. godz. 18.00
Libretto: Jules Henri Vernoy de Saint-Georges , Joseph Mazilier w opracowaniu Mariusa Petipy na podstawie poematu Lorda Byrona
Balet ˖ rejestracja przedstawienia z Teatru Bolszoj w Moskwie
W rolach głównych: Medora, grecka niewolnica – Jekaterina Krysanowa, Konrad, przywódca korsarzy – Igor Cwirko, pasza Seid – Aleksiej Łoparewicz, Birbanto, jeden z korsarzy – Denis Sawin Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje, zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.
Choreografia – Aleksiej Ratmański (częściowo zrekonstruowana choreografia Mariusa Petipy)
Dyrygent – Paweł Kliniczew
Klasyczne widowisko baletowe zachwycające efektownymi scenami zbiorowymi. Gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet.
https://www.youtube.com/watch?v=iZkw1dDxTcw
Zaczarowany flet, 10 grudnia br. godz. 18.00
„Zaczarowany flet” Mozarta w reżyserii Julie Taymor. Na początku lat 90. wyreżyserowała ona filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy” z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew”. „Zaczarowany flet” był pierwszym spektaklem transmitowanym do kin przez Met. To idealna propozycja dla tych wszystkich, którzy miłością do opery pragną zarazić swoje dzieci lub wnuki – prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty).
https://www.youtube.com/watch?v=O0woQVsE9CA
Rajmonda, 11 lutego 2020 r., godz.18.00
Saracen, Król Węgier i Biała Dama – takie dość przypadkowe towarzystwo zasiedla libretto „Rajmondy”, wielkiego klasycznego baletu stworzonego przez Mariusa Petipę do muzyki Aleksandra Głazunowa. Rzecz cała rozgrywa się na Węgrzech w zamku rodzinnym tytułowej Rajmondy, która obchodzi właśnie urodziny. Choć wieść głosi, że z wyprawy wojennej powraca właśnie jej narzeczony Jean de Brienne, to o rękę dziewczyny prosi przybyły na uroczystość rycerz saraceński, dziki Abderachman. Przed zalotami Saracena musi dziewczynę bronić – we śnie i na jawie – Biała Dama, opiekunka zamczyska. Wszystko kończy się dobrze: weselem i węgierskimi tańcami. Oprócz widowiskowości i tanecznej wirtuozerii głównym atutem tego baletu jest romantyczna i melodyjna muzyka Głazunowa.
https://www.youtube.com/watch?v=VraOlqp0nW0
W poszukiwaniu Chopina, 3 marca 2020 r. godz. 18.30
Dokumentalista Phil Grabsky, autor popularnej serii „Wystawa na ekranie” („Exhibition on Screen”), tropi tajemnice życia i twórczości polskiego kompozytora w kolejnym filmie z cyklu „In Search of…”.
Mający polskie korzenie Brytyjczyk Phil Grabsky cztery lata spędził w podróży, dążąc do prawdy o życiu Chopina (1810–1849), współtwórcy europejskiego romantyzmu, autora blisko 240 utworów, z których znakomitą część natchnął on duchem polskiej muzyki ludowej. Grób kompozytora w Paryżu pozostaje miejscem pielgrzymek nie tylko melomanów, a jego muzyka nadal wypełnia sale koncertowe świata. Kim był człowiek, którego przerażały publiczne występy, który wyjechał ze swej ojczyzny do Paryża i nie dane mu było powrócić? Kim był ten, który rzadko koncertował, a pomimo złego stanu zdrowia skomponował tak potężne i głębokie dzieła? Kim był wreszcie wirtuoz fortepianu, który wyniósł ten instrument na najwyższy piedestał?
W filmie odpowiedzi postarają się udzielić tak wybitni muzycy, jak Lars Vogt, Daniel Barenboim, Ronald Brautigam czy Kevin Kenner. Na ekranie zobaczymy i usłyszymy także wspaniałego polskiego pianistę Janusza Olejniczaka oraz Orkiestrę XVIII Wieku pod kierunkiem Fransa Brüggena. Usłyszymy także wypowiedzi jednego z najwybitniejszych historyków muzyki – Jeremy’ego Siepmann.
https://www.youtube.com/watch?v=7oDABlIg9ZE
Jezioro Łabędzie, 21 kwietnia 2020 r. godz.18.30
Ten najsłynniejszy balet świata, nieśmiertelny kamień probierczy klasyki, chce się oglądać wciąż na nowo. Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą (1877). Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku, zaprezentowana w Petersburgu, zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe” akty, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach – paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych najbardziej rozpoznawalnych fragmentów, wykonywanych przez tańczące łabędzie.